Tillfälligt erbjudande - Just nu bjuder vi på fria flyttlådor vid bokning av flyttjänst
Dessa allmänna villkor (‘Villkoren’) reglerar avtalsförhållandet mellan Nordflytt och Kunden samt användningen av våra tjänster.
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller mellan:
Flyttverket Sverige AB (”Nordflytt”), org.nr 559215-5484, Östermalmstorg 1, 114 42 Stockholm, e-post: hej@nordflytt.se, telefon: 010-555 12 89,
och (“Kunden”), vilket kan vara en privatperson eller företagskund. Villkoren gäller för Nordflytts flytt-, pack-, bär-, städ-, bortforslings-, magasineringstjänster och därmed sammanhängande tjänster (”Tjänsterna”) samt för användning av www.nordflytt.se (”Webbplatsen”).
Villkoren gäller om inget annat avtalats skriftligen.
Konsument: Tvingande konsumenträtt gäller, bl.a. konsumenttjänstlagen (1985:716) och lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Företagskund: I första hand dessa Villkor, i andra hand köplagen (1990:931).
Standardvillkor: Vid privata flyttar tillämpas BOHAG 2010 som komplement; vid företagsflyttar KONTOR 2003. Vid konflikt har skriftlig offert/avtal företräde framför dessa Villkor, som i sin tur har företräde framför standardvillkoren.
Avtal: Det avtal som uppstår när Kunden godkänner offert/bokning (t.ex. via e-signering/e-post/bokningssystem m.m), inklusive dessa Villkor.
Arbetsplats: Hämt- och/eller leveransadress(er).
Tilläggsarbete: Arbete, fordon, personal och/eller material utöver avtalad omfattning.
Konsument/Företagskund: Privatperson som handlar huvudsakligen för ändamål utanför näringsverksamhet / juridisk person eller enskild näringsidkare i näringsverksamhet.
Avtal ingås när Kunden skriftligen godkänner offert/bokning eller bekräftar per e-post/sms/webb. Offerten baseras på Kundens uppgifter (volym m3, våningsplan, hiss, bäravstånd, parkering, särskilda/tunga/skrymmande objekt m.m.). Kunden ansvarar för korrekta och fullständiga uppgifter. Avvikelser kan medföra prisjustering enligt §5.1 och §6 samt gällande prislista.
Tjänsternas innehåll framgår av offert/bokning. Om inget annat avtalats ingår inte följande tjänster i “Flytthjälp“;
Nordflytt får anlita underleverantörer med bibehållet ansvar mot Kunden.
Nordflytt åtar sig att utföra flyttjänster enligt överenskomna specifikationer, bl.a.:
• Flyttdatum och tidpunkt.
• Startadress, slutadress och eventuella mellanadresser.
• Tilläggstjänster såsom packning, transport uppackning, flyttstädning samt andra överenskomna tjänster.
• Pris: specificerat totalpris inklusive moms och efter RUT-avdrag.
Eventuella särskilda önskemål ska dokumenteras skriftligen och bifogas avtalet.
Offerten baseras på Kundens uppgifter. Om faktisk volym överstiger offertvolym tillkommer:
• Extra volym: 500 kr/m3 för de första 5 extra m3, därefter 800 kr/m3.
• Extra lastbil och personal: fastpris 3 000 kr vid behov.
Maxkapacitet per lastbil: 19 m3.
Resursangivelse i offert är preliminär; Nordflytt får allokera lämpliga resurser om inte annat avtalats. Förlängd arbetstid p.g.a. felaktig/ofullständig kundinformation (t.ex. oväntad volym, otillgänglig hiss, svåråtkomliga utrymmen) debiteras per person och påbörjad timme (500 kr per person och påbörjad timme).
Kunden förväntas uppvisa flexibilitet i händelse av att projektets faktiska starttid avviker från den preliminärt planerade tiden.
Om en ändring av starttiden nekas av Kunden och leder till ytterligare kostnader, så förbehåller Nordflytt rätten att påföra dessa extra kostnader på Kunden.
Om Kunden inte har beställt packning eller delpackning, är det Kundens ansvar att säkerställa att alla föremål är ordentligt packade och skyddade vid överenskommen tid. Kunden ansvarar för att skydda känsliga föremål som elektronik och möbler. Om Nordflytt måste emballera och skydda föremål på plats för att säkerställa säker transport, tillkommer en extra avgift baserad på tid och materialkostnader enligt gällande prislista. Om delpackning eller packning beställs, ingår emballering av föremål i priset.
Om Kunden inte har bokat bortforsling i förväg, men det visar sig att föremål behöver transporteras till en återvinningsstation eller liknande, kommer Nordflytt att debitera Kunden en extra kostnad för detta utöver själva bortforslingen. Detta beror på att oväntad bortforsling kan störa planering samt orsaka förseningar för efterföljande flyttar.
Kunden är ansvarig för att i förväg informera Nordflytt om extra tunga föremål, såsom pianon, stora skåp, kassaskåp eller andra tunga föremål, som kan kräva specialhantering eller extra resurser som bärselar och personal.
Kunden är skyldig att informera Nordflytt om extra tunga föremål, t.ex. pianon, kassaskåp eller liknande, samt hissarnas kapacitet och tillgänglighet. Om denna information inte lämnas i förväg, förbehåller sig Nordflytt rätten att neka flytt av föremålet eller debitera för extra resurser, såsom personal och bärselar. Extra kostnader kan också tillkomma om flytten förlängs på grund av oväntade svårigheter relaterade till tunga föremål eller hissar.
Om en städning visar sig kräva mer tid än planerat på grund av oväntat smutsiga utrymmen, kan Nordflytt behöva boka in en sekundär städning. I sådana fall kommer extra kostnader att tillkomma och faktureras Kunden.
Kunden ansvarar för att lämna korrekt och fullständig information om flyttens omfattning, volym och specifika förhållanden, inklusive tillgång till hissar, tunga föremål och parkering. Om den information som lämnas visar sig vara felaktig eller ofullständig och leder till förseningar, extra arbete eller tillgång till fler resurser, förbehåller sig Nordflytt rätten att debitera extra avgifter.
Om flytten inte kan slutföras inom den planerade tiden på grund av oförutsedda omständigheter, såsom oväntad volym eller otillgängliga hissar, förbehåller sig Nordflytt rätten att boka om delar av flytten till ett senare tillfälle. Eventuella extra kostnader för ombokning eller extra resurser debiteras Kunden.
• Slutbetalning ska ske omedelbart efter slutförd flytt, samma dag.
• Betalning via bankgiro (5382-8133), via swish till (123-672 14 76, mottagarnamn visas som “Nordflytt”) eller enligt annan skriftlig överenskommelse.
• Vid försenad betalning tillkommer dröjsmålsränta enligt räntelagen, samt eventuella försenings- och inkassokostnader enligt lag.
• Nordflytt kan kräva förskottsbetalning, särskilt vid stora/komplexa uppdrag.
Vid faktura förbehåller sig Nordflytt rätten att ta kreditupplysning. Genom att acceptera Villkoren godkänner Kunden detta.
Kunden kan avboka utan kostnad upp till 14 dagar före överenskommet flyttdatum
• Vid avbokning senare än 14 dagar före flyttdatum debiteras 50 % av totalkostnaden.
• Ändringar av flyttdatum, adresser eller andra viktiga detaljer ska meddelas skriftligen senast 14 dagar före ursprungligt flyttdatum.
Nordflytt förbehåller sig rätten att justera priset vid ändringar av datum, adresser eller tjänster. Eventuell ångerrätt enligt tillämplig lag påverkas inte av denna §8.
• Nordflytt innehar transportöransvarsförsäkring som omfattar bestämmelserna i Bohag 2010 och Kontor 2003. Vi förhåller oss till villkoren enligt Bohag 2010 vid privata flyttar samt Kontor 2003 vid företagsflyttar.
• Nordflytt ansvarar för skador som uppstår under transport till följd av vårdslöshet från Nordflytts personal.
• Kunden ska skriftligen informera Nordflytt om ömtåliga eller särskilt värdefulla föremål senast 7 dagar före flyttdatum.
• Kunden ska tömma bostaden på värdefulla föremål (antikviteter, smycken, konstverk och andra ägodelar av högt ekonomiskt eller sentimentalt värde m.m.). Nordflytt tar inget ansvar för dessa under flytten. Kunden ska säkerställa att de förvaras på ett säkert sätt innan flyttprocessen.
• Nordflytt ansvarar inte för skador som beror på bristfällig förpackning, felaktig information från Kunden eller på föremål som Kunden själv packat, om inte annat avtalats skriftligen, i den mån tvingande lag medger.
Om Kunden inte har beställt delpackning eller helpackning är det Kundens ansvar att säkerställa att hela bohaget är färdigpackat och redo för lastning vid den överenskomna tiden. Detta innebär att alla möbler, TV-apparater och andra ömtåliga föremål måste vara emballerade och skyddade för att förhindra skador under transporten. Om detta inte har gjorts och Nordflytt måste packa in föremålen, tillkommer extra kostnad.
Reklamation av borttappade föremål ska anmälas senast sju (7) dagar efter flytt. Denna frist begränsar inte Kundens rättigheter enligt tvingande konsumenträtt; reklamation ska i första hand ske utan oskäligt dröjsmål.
Kunden ansvarar för att känsliga ytor (t.ex. nylagda eller nylackade golv) är tillräckligt skyddade innan flytten påbörjas. Nordflytt kan inte hållas ansvarigt för skador på oskyddade ömtåliga ytor.
• Nordflytt ansvarar inte för skador på föremål som Kunden själv packat, om inte annat avtalats skriftligen.
• Nordflytt ansvarar inte för skador som orsakas av naturkatastrofer, extrema väderförhållanden, trafikolyckor eller andra omständigheter utanför Nordflytts kontroll (force majeure).
• Nordflytt förbehåller sig rätten att neka transport av farligt eller olagligt gods.
Priser anges efter RUT-avdrag. Kunden ansvarar för att vara berättigad och lämna nödvändiga uppgifter. Avslår eller reducerar Skatteverket utbetalning har Nordflytt rätt att efterdebitera Kunden motsvarande belopp. Läs mer om RUT-avdrag.
Nordflytt åtar sig att hantera all information om Kunden och dennes tillhörigheter konfidentiellt. Kunden åtar sig att inte röja affärshemligheter eller känslig information om Nordflytt.
Nordflytt behandlar personuppgifter enligt GDPR. Se vår Integritetspolicy
Personuppgiftsansvarig: Flyttverket Sverige AB. Kontakt för dataskydd: hej@nordflytt.se
Tvister ska i första hand lösas genom förhandling. Kan tvisten inte lösas ska den avgöras av svensk domstol med Stockholms tingsrätt som första instans. Svensk lag tillämpas.
Konsument kan även vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller EU:s ODR-plattform, utan att detta inskränker rätten att väcka talan vid domstol.
Avtalet träder i kraft när Kunden godkänner offerten/bokningen (även elektroniskt) och gäller tills alla förpliktelser fullgjorts. Ändringar ska ske skriftligen och undertecknas av båda parter.
Genom att uttryckligen godkänna offerten/bokningen accepterar Kunden villkoren.
Nordflytt får överlåta rättigheter/skyldigheter enligt Avtalet till bolag inom samma koncern eller till förvärvare av verksamheten. Kunden får inte överlåta Avtalet utan Nordflytts skriftliga samtycke.
Nordflytt får uppdatera dessa Villkor. Den version som gäller är den som är publicerad på www.nordflytt.se, om inget annat har avtalats. Väsentliga ändringar kommuniceras på lämpligt sätt.
Flyttverket Sverige AB (Nordflytt)
Org.nr: 559215-5484
Adress: Östermalmstorg 1, 114 42, Stockholm
E-post: hej@nordflytt.se
Telefon: 010-555 12 89
Hemsida: www.nordflytt.se
Fyll i din mejladress och få gratis flyttkartonger när du bokar vår flytthjälp.
Nordflytt är en digitaliserad flyttfirma som erbjuder professionella flytt- och städtjänster runt om i hela Sverige.
Företaget
Kundservice